Våren 2024

Välkomna till våren 2024 tillsammans med Östgöta Konstförening.
Vid sidan av de programpunkter vi redan datumsatt, finns det utrymme för fler. Här inbjuder vi er att komma med förslag. Det gäller främst i slutet av våren, men också sådant som kan passa bra till hösten.
Vi hoppas också kunna öppna för ett ökat deltagande då det gäller val av konst till utlottningen i slutet av året.

Resor

Inköp av konst

Medlemsavgift

I årets program har vi försökt ta vara på de erfarenheter och synpunkter vi fått från förra året. Programmet för våren finns sammanfattat i programbladet. Det gäller också för vänner och närstående, som är välkomna i mån av plats.

Som ni ser finns redan fastslagna datum, men också utrymme för kompletterande förslag. Det finns exempel på både längre resor och sådana till mer närliggande mål.

Då det gäller föredrag är vi glada att kunna presentera en serie, som arrangeras av Konsthallen Passagen, alla med konstnären Andy Warhol i fokus.

Vi tar gärna emot förslag på ytterligare programpunkter. Gärna det som passar när vårsolen börjar värma. Kontaktpersoner är Rose-Marie Boll rosemarie.boll.rmb@gmail.com  eller Rigmor Sörensson Hernborg rhernborg@gmail.com

Inspirerade av den senaste utlottningen, som vi i huvudsak baserade på donerad konst, har vi beslutat att parallellt med samtida konst också lotta ut östgötska verk av stipendiater från förr.

Även här har vi tänkt att ta hjälp av er, genom att vi tillsammans håller reda på vad auktionshusen i Linköping och Norrköping har att erbjuda. Likaså hoppas vi kunna samarbeta då det gäller den samtida konsten, som ställs ut på gallerierna i länet.

Konstgruppen tar tacksamt emot förslag, med uppgifter på konstnär, pris och var verket står att finna. På det här sättet hoppas vi kunna bredda urvalet av både resmål och konstverk.

Kontaktperson är: anders.lindkvist.idea@hotmail.se

En viktig förändring, som vi beslutade genomföra vid senaste årsmötet, är höjd medlemsavgift och avskaffandet av begreppet "familjemedlem".

Från och med 2024 betraktas alla som "enskilda medlemmar" och därmed följer en medlemsavgift på 250 kr. Undantaget är utövande konstnärer, som endast betalar 150 kr.

Detta förklarar varför en "familj" i år har tillsänts två avier på likalydande belopp.

Utveckling

Årsmöte

Som framgått försöker vi ge ökade möjligheter till våra medlemmar att påverka, både resmål och konstinköp. Detta förutsätter ett gemensamt ansvar för kommunikationen.

Vi måste exempelvis aktuellthålla vår hemsida bättre, så att den kan ersätta de fysiska utskicken så långt som möjligt.

Från medlemshåll krävs fler inrapporterade mailadresser. Om du är osäker på om du har lämnat din mailadress, ber vi dig att skicka in den.

Tack på förhand!

Kontaktperson är: lillis.kirsh@gmail.com

Att bidra till konstlivets utveckling i Östergötland är också en viktig uppgift för föreningen. En konkret insats är att vart tredje år gen-omföra en mönstring av vad den östgötska konsten förmår tillsammans med konsthantverket. Vi gör det i utställningen "Under samma tak". Den har traditionellt genomförts på Östergötlands museum och är nästa gång planerad till 2025.

Att inspirera unga att utveckla sina konstnärliga förmågor gör vi sedan fem år tillsam-mans med Östergötlands museum (inom projektet Ung Konst Öst), som numera ingår i museets ordinarie verksamhet. Det är en strategiskt viktig uppgift som når hela regionen. Hit hör också utdelningen av konstnärsstipendierna.

Vi samlas till årsmöte på föreningshuset Fontänen i Linköping, Västra vägen 32, lördagen 13 april, kl. 11.00-12.30. Kaffe och smörgås serveras från kl. 10.00.

Vid sidan av förslag till resor och konstinköp välkomnar vi naturligtvis också synpunkter på verksamheten. Inget som alltså behöver vänta till dess att vi träffas på årsmötet.

Ni når oss på adress: info@ostgotakonstforening.nu

Låt oss nu gripa oss an våren 2024.

Än en gång välkomna!

Tre resor och en föreläsningsserie, våren 2024

En dag på museet. Norrköping lördag 17 februari

Lördag den 17 februari börjar vi våren med en kort utflykt till Norrköpings Konstmuseum. Där har vi valt att fokusera två utställningar:

I"En linjär chimär - 300 år av svensk konst", får nya och gamla favoriter ta plats och besökaren får möta gamla skatter tillsammans med aldrig visade nyförvärv. Vi får en visning kl.1200, som pågår under ca. en timme.

Därefter tar vi en lunchpaus för att omkring kl. 14.00 ta oss an uttställningen "Tyra Kleen - ständigt sökande". Det är museets storsatsning för året, den hittills största presentationen med verk av konstnären, forografen och världsresenären Tyra Kleen.

Buss avgår från Östergötlands museum kl. 11.00 och vi beräknas vara tillbaka strax efter kl. 16.00. Mellan kl. 13.00 och kl. 14.00 serveras en lättlunch i museets cafeteria, bestående av kaffe/te, smörgås och en kaka.

Kostnad för museibesöket, med visningar av de två utställningarna, lunch och buss t.o.r är: 500 kr.

Anmälan görs senast 12 februari på Mail: anders.lindkvist.idea@hotmail.se  Tel: 0705 89 05 16

Bussresa - Liljevalchs 9/3

Stockholmsresa med Östergötlands konstförening 2024. Lördag den 9 mars klockan 08.00 reser vi från Östergötlands museum med buss direkt till Liljevalchs.

Där pågår Vårsalongen och nära 5000 konstnärer sökte till årets salong, en ökning med 25 procent jämfört med föregående år. 298 verk har valts ut för visning detta år. Vi gör inget stopp på resan Det går bra att ta med egen kaffekorg på bussen om man så önskar. På Liljevalchs blir vi guidade i två grupper och visningslängden är ca 50 min. Grupp 1: klockan 11,30 och grupp2: klockan 11,45 efter guidningarna från 12,30 finns bord bokat på Blå Porten för lunch som du själv väljer och betalar för.

Efter Vårsalongen går vi till Spritmuseum en promenad på ca 5 min. Spritmuseet finns i en Sjöfartsbyggnad från 1700-talet och där pågår en ny konstutställning om kärlek, av Sveriges mest omtalade graffitikonstnär Blue Caroline Falkholt och den kritikerrosade unga författaren Anna Axfors (född i Torpa Östergötland), de möts i ett kreativt samarbete i utställningen LOVE X ATTRACTION.

Här finns även en permanent utställning "Dryckeslandet Sverige" dryckeskultur från 1400-talet och fram till våra dagar.

Museet har öppet men bussen väntar nära och vi samlas för hemfärd kl 1600 Kostnad för resan, guidning o entreer prel 950:-

Anmälan: senast 20 februari 2024 sms till Rose-Marie Boll 0730-932079 eller Rigmor Sörensson Hernborg 070-3011287

Passagen i Linköping

Onsdagen 13 mars kl. 17.30 inleder Konsthallen Passagen i Linköping en föreläsningsserie om konstnären Andy Warhol: Sophie Allgårdh, författare, kritiker och chef för Thielska Galleriet i Stockholm ger en bild av Andy Warhol i en svensk kontext.

Onsdagen 20 mars kl. 17.30 fortsätter Bo Nilsson, konstvetare och chef för Artipelag i Stockholm. Han kommer att prata om Andy Warhol, från början till slut.

Onsdagen 10 april kl 17.30 avslutar Claes Britton föreläsningsserien med rubriken: "Pontus Hultén, Andy Warhol och Brillo". Britton är författare till boken "Pontus Hultén: Den Moderna Konstens Anförare." Han kommer bland annat att ta upp "de förfalskade Brillo-askarna", då Hultén kopierade flera Brillo-askar och utgav dem som Warhol-original.

Föreläsningarna är gratis och öppna för alla, men Östgöta Konst-förening har för säkerhets skull reserverat 10 stolar för medlemmarnas räkning.

Parallellt med föreläsningsserien visas utställningen "About Who? Andy Warhol, skivomslag, konst och samlarobjekt." Vernissage lördagen den 9 mars.

Konstresa - Göteborg 3/4

Konstresa till Göteborgs Konstmuseum 3 april 2024.

Vi besöker utställningen "Den underbara färgen".

Avresa kl.07.00 från Museet, beräknad hemkomst ca 18.00. Prel. Kostnad 1100:-.

Om utställningen: "VILD, VACKER, VISIONÄR! Lovorden i media om utställningen "Den underbara färgen"- Göteborgskolorismen i nytt ljus, överträffar det mesta som skrivits om konstutställningar i närtid. Sedan länge välkända konstnärer som Ragnar Sandberg, Tor Bjurström, Carl Kylberg, Ivan Ivarson och Inge Schiöler får nu sällskap med ett antal både kvinnliga och manliga konstnärer, som vi utanför Västsverige vet lite om. Att Göteborg och Västkusten var samlingsplats för konstnärer även från Danmark och Norge, som Henrik Sörensen, konstnären bakom vår domkyrkas altartavla, är mindre känt.

I resan ingår, förutom själva bussresan, förmiddags-och eftermiddagsfika och guidning i 2 grupper.

Lunchplats finns bokad på "at Park" /nära museet/, men ingår inte i priset./ Man vill dock i god tid veta om man vill ha kött, fisk eller vegetariskt alternativ/.

Anmälan till sms till Rose-Marie Boll 0730-932079 eller Rigmor Sörensson Hernborg 070-3011287 senast 17/3.

Följ med på vår bussresa
"Konst runt Omberg 12 maj"

"Konst runt Omberg 12 maj" med start kl 9.30 från Östergötlands museum i Linköping.

Vi har gjort ett axplock från Omkulturs årligen återkommande KONSTRUNDAAll info finns på hemsidan: omkultur.se

Första stopp gör vi i norra delen kl 11 hos Ganga Roslin Bladh & Rurik vid Tåkern (som också lämnat in förslag på vår runda). Nya utställare i närheten är Marjolaine Lombard & Christian Ståhl med bruks-keramik för den som vill.

Fika/mat blir det ca kl 12-13 vid Vättern på Borghamn Strand restaurang och hamncafé, både inne och uteservering finns.

På vägen söderut tittar vi in till Lasse Frisk en kort stund, sedan blir det samlings utställningen i Ödeshög. Gebbe Björkmans ateljé och Ila Örtlund i Saga Kulturhus, finns på gångavstånd i Ödeshög, för den som vill.

Nästa stopp blir Väderstad cafe ca 15.30-16.15 med närhet till Eva Vogel-Rödin och Morgan Johanssons atelje.
Hemfärd beräknas bli ca kl 17.

Resans pris: 300 krAnmälan senast 2 majSms: 0730 - 932 079 Rose-Marie Boll